Inleiding
Het 31e jaar van de Stichting Orgelconcerten Hengelo. Het centrale doel, het bieden van een programma van gevarieerde orgelconcerten, is weer succesvol verlopen. Met tevredenheid over het jaar 2024 is het bestuur van de stichting aan het 32e jaar van haar bestaan begonnen.
De concerten in 2024
Het gehele programma van concerten in 2024 zag er als volgt uit:
- 25 mei 2024. De opening van het concertjaar werd verzorgd door Reitze Smits, organist van de Grote kerk in Vianen. Tijdens dit traditionele Bach-concert in de Kristalkerk liet hij ons genieten van enkele prachtig gespeelde werken van J.S. Bach.
- 22 juni 2024. Maarten Wilmink, organist/dirigent van de St. Stephanuskerk te Borne. Hij speelde werken van Maurice Duruflé, César Franck en Franz Liszt.
- 29 juni 2024. De bekende organist Ben van Oosten, vaste organist van de Grote kerk in Den Haag en hoofdvakdocent orgel aan het Rotterdams conservatorium. Hij bracht muziek van J.S. Bach, César Franck en Charles-Marie Widor ten gehore.
- 6 juli 2024. Adriaan Hoek, orgel en Quirine Scheffers, viool. Zij trakteerden ons op muziek tussen de 17e en 20e eeuw
- 13 juli 2024. De combinatie van orgel en panfluit is bijzonder. Geerten van de Wetering, orgel en de panfluitist Matthijs Koene legden aan het publiek een gevarieerd programma voor met werken van J.S. Bach, Celia Swart, Gustav Holst, Jacob van Eijk en Jehan Alain.
- 20 juli 2024. Thomas Ospital, titulair organist van de Saint Eustache te Parijs opende zijn concert met J.S. Bach en vervolgde met composities van Max Reger, Wolfgang Amadeus Mozart, Sergei Rachmaninov en Camille Saint Saëns. Hij bracht het orgel op bijzondere wijze tot klinken.
- 27 juli 2024. Organist Jan Hage, verbonden aan de Domkerk te Utrecht, liet ons genieten van composities van J.S. Bach, Jan Welmers en Franz Liszt.
- 3 augustus 2024. Ook Wolfgang Seifen, onze tweede buitenlandse organist, verbonden aan de Marienbasilika te Kevelaer, gaf een improvisatieconcert ten beste. Op onnavolgbare wijze liet hij ons genieten van heel diverse muziekstijlen, van barok tot laat-romantische stijl.
- 14 september 2024, de traditionele Nationale Orgeldag en Open Monumentendag. We konden genieten van het Sweelinck Koperquintet met aan het orgel Maarten Wilmink. In een goed bezette Lambertusbasiliek brachten zij werken van Alexandre Guilmant, een wereldpremière van Guus Haverkate en Michael Praetorius tot klinken.
- 23 november 2024. Het duo Maurits Bunt, orgel en Lisa Bunt, sopraan traden in de Kristalkerk op waarbij zij zang en orgel combineerden in muziek van de 16e en de 20e eeuw
Na afloop van dit laatste concert van 2024 was er een gezellig samenzijn met de donateurs en musici.
De concerten in dit jaar vertoonden een grote spreiding en variatie, niet alleen van composities, maar ook qua herkomst van de concertgevers: Nederlandse organisten, maar ook twee buitenlandse gasten; het orgel als solo-instrument, maar ook in combinatie met panfluit, viool en zang tot zelfs een compleet koperquintet erbij op de Nationale Orgeldag. Het orgel blijkt bij het overzien van een heel concertjaar een rijkdom aan klank en variatie van muzikale combinaties te bieden.
De publiciteit
Op 25 mei 2024 was de presentatie van het jaarprogramma aan de donateurs in een speciale bijeenkomst voorafgaand aan het Bachconcert. Een informele manier om de donateurs extra informatie op een vroeg tijdstip te geven en hen apart te ontvangen, mede als dank voor hun jaarlijkse bijdragen.
Het vormde ook de gelegenheid om opnieuw een folder te presenteren waarin alle concerten, met foto’s van de concertgevers bijeen stonden. Dat biedt aan donateurs en aan vele anderen de kans om het geheel te overzien en een keuze te maken naar eigen voorkeur uit het aanbod in een heel jaar.
De verzamelfolder met meer kleur en uitstraling zorgt voor een grotere algemene bekendheid.
Voor het eerst werden de complete concertprogramma’s in een aparte concertboekje opgenomen waarin alle uit te voeren werken vermeld waren. We merkten dat onze bezoekers dit waardeerden en het concertboekje ook daadwerkelijk steeds weer meenamen.
Om meer bekendheid te geven aan onze orgelserie zijn er ruim posters en verzamelfolders rondgebracht in een ruime omgeving rond Hengelo. Verder vermeldingen in vakbladen en op diverse websites. Ook is er enkele keren een artikel in TC Tubantia verschenen en kwam er in de zomer een wekelijks bericht over elk concert te staan in het Hengelo’s Weekblad.
De donateurs
In het financiële verslag over 2024 staat het al: het aantal donateurs is vergroot. Dat is de meest stabiele voorwaarde voor de continuïteit van onze Stichting en het bieden van concerten. Wij zijn de donateurs erkentelijk voor hun giften en hun blijvende steun. Het onderstreept de bijzondere interesse van velen in Hengelo voor de orgelkunst.
Samen met enkele subsidies van buiten konden wij ook extra hoge uitgaven voor buitenlandse gasten en grote optredens aan. Voor de concerten van 2024 hebben we subsidies ontvangen van de Gemeente Hengelo en de Fuldauer Stichting.
Met de stabiele inkomsten van de donateurs, de royale opbrengst van collectes na elk concert en de ontvangen subsidies is het beeld van onze kas over 2024 positief. Dit maakt het ons nog steeds mogelijk om alle concerten aan te bieden zonder de heffing van entree, uitzonderlijk in ons land.
De orgelreis
Op zaterdag 14 juni 2024 is er weer een orgelreis georganiseerd.
Met een volle bus reden we naar de Martinikerk in Doesburg waar Wilbert Berendsen uitleg gaf over de drie orgels in de kerk. Alle drie werden ze door hem bespeeld. Het volgende bezoek voerde ons naar de Oude Helenakerk in Aalten. Daar een hartelijke ontvangst door Harry van Wijk, de vaste organist. Ook hij vertelde over het mooie orgel dat de kerk rijk is en liet ons genieten van dit instrument.
Daarna bezochten we de Jacobskerk in Winterswijk waar we, na een lekkere kop koffie of thee, ook weer vergast werden op mooie orgelmuziek, opnieuw door Harry van Wijk. Daarnaast kregen we een rondleiding in het kerkgebouw en toren. Kortom, een prima georganiseerde en interessante orgelreis.
De orgelcultuur
Met de vele prachtige orgels en de muzikale talenten van vele organisten mogen wij in Nederland spreken over een rijke orgelcultuur. Het orgel heeft zijn oorsprong in het kerkelijk liturgische gebruik, maar intussen is het benutten van de vele muzikale mogelijkheden geworden tot een verbreding van orgelcultuur. Het gebruik als solo-instrument, voor de begeleiding van koorwerken en gemeentezang, in combinaties met andere instrumenten: zo talrijk zijn de muzikale kansen van het orgel. Bij de aanvraag van subsidies hebben wij uitdrukkelijk het kerkgebouw van de Lambertus aangeduid als prachtige muzikale ruimte, wat niets tekort doet aan de overwegend liturgische functie op vele andere momenten buiten de concerten.
Het bestuur heeft zich altijd ten doel gesteld om met concerten ook gestalte te geven aan het bredere begrip orgelcultuur en daarvoor ook bij velen belangstelling te wekken. Het jaar 2024 is, wat betreft de orgelcultuur, een geslaagd jaar geweest.
Het bestuur
Dit jaar heeft Liesbeth de Jong afscheid genomen, zij heeft onder anderen gezorgd voor een verdere professionalisering van onze PR. Daar zijn wij haar zeer dankbaar voor. Bij haar afscheid kreeg ze een passende attentie.
Het bestuur bestaat nu uit:
Martin den Otter, voorzitter,
Harmke Willems, secretaris,
Ton Laan, penningmeester,
Louis ten Vregelaar, organist,
Maarten Wilmink, organist.